biogram

Arnold Ananicz ANANICZIUS. Polski malarz niezależny. Szlachcic Rzeczypospolitej. Przodkowie pochodzą z Czarnej i Białej Rusi.

W 1988 r. emigruje do New York. Absolwent NEW YORK STUDIO SCHOOL of Drawing, Painting & Sculpture. PRACOWNIA: Carole Robb WYKŁADY: Esteban Vicente, Graham Nickson, B. Gagnier, Leo Steiberg. Był asystentem rzeźbiarza Daniela Wnuka.

Dyplom w 2000 r. Kończy uczelnię jako pierwszy Polak.

Wraca do Polski w 2004/5 r. Atelier na Starówce w mieście Syreny.

Odznaczenie 2017 A. D. – Zasłużony dla Kultury Polskiej

Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 2019 AD

Członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Animator Kultury.

Autor kilkuset obrazów olejnych, pasteli i rysunków. Obrazy w USA, Niemczech, w muzeach: HARENDA – Zakopane, Jelenia Góra, Słupsk, Galeria Sztuki Współczesnej Opole, Lidzbark W., TEATR WITKACEGO, MUSEION NORWID. Dla; Prezydenta RP. Andrzeja Dudy, Archikatedry na 1050 lecie Chrztu Polski.

Indywidualne wystawy w NY. Niemczech, w Polsce np: w Galerii Lamelli. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych. Artykuły o malarzu w czasopismach i prestiżowych periodykach, m. in. w Miesięczniku Kulturalnym – Kraków. O autorze pisał m. in. Pan Marek Sołtysik.

Autor Statuetki, wręczonej m. in. dla : AMBASADY R. P. w Londynie i BBC Coventry – 2012 r.

Debiut w 2014 w Almanachu Literackim. Reprodukcje obrazów na książkach uznanych pisarzy. Portret – rysunek na żywo K. Pendereckiego wręczony Kompozytorowi w 2016 r.

Reżyser, autor, aktor, scenarzysta, scenograf, spektaklu pt: Poetica Malewicza z okazji 140- lecie urodzin Malewicza, Premiera w Polonia palace Hotel – 22-3/02/2019. Autor wystąpień publicznych i odczytów. Autor tekstów o sztuce i kulturze.

Artysta uprawia głównie malarstwo olejne, klasyczne, kontemplatywne, metafizyczne, retoryczne i czasem też dialektyczne, na pograniczu „ iluzorycznego iluzjonizmu i surowej wyobraźni ”, choć zakorzenione w historii sztuki jednak silnie odnoszące się do współczesnej rzeczywistości i naszej kondycji. Forma często służy malarzowi jako stylistyczny środek wyrazu, Autor prowadzi dialog z przeszłością. Kompozycje w sztuce mimesis i nie imitujące. Synkretycznemu rodzajowi malowania z percepcji, z wyobraźni, połączonym z fragmentami opartymi na transkrypcji oraz z elementami przetworzonymi, metaforami, alegoriami, cytatami i trawestacjami podlega trzeci kierunek autora.